Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
W ramach organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w naszym przedszkolu pracują: logopeda, pedagog specjalny oraz psycholog.
Konsultacje:
logopeda: piątek godz. 7 00 – 11 30
psycholog: piątek 11 30 – 15 00
Konsultacje dla rodziców po wcześniejszym uzgodnieniu terminu w godzinach pracy specjalistów.
Zadania logopedy w przedszkolu:
-
przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy wychowanków,
-
diagnozowanie logopedyczne,
-
organizowanie pomocy logopedycznej,
-
prowadzenie terapii logopedycznej,
-
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
-
wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Głównym celem tych zajęć jest:
-
profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy,
-
wspomaganie rozwoju kompetencji językowych, które decydować będą o powodzeniu i sukcesach dziecka w edukacji szkolnej,
-
terapia powstałych już wad oraz zaburzeń.
Zadania psychologa w przedszkolu:
-
Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
-
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnie do rozpoznanych potrzeb;
-
Obserwacja dzieci w grupach (podczas zajęć, czynności samoobsługowych, zabawy swobodnej);
-
Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
-
Prowadzenie z dziećmi indywidualnych zajęć stymulujących rozwój;
-
Konsultacje z nauczycielami, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
-
Prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
-
Przekazywanie wyników obserwacji i diagnozy rodzicom;
-
Pomoc w podjęciu decyzji przy kierowaniu dzieci na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
-
Konsultacje z rodzicami:
Czym zajmuje się pedagog specjalny?
Pedagog specjalny planuje, organizuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
W przedszkolu pedagog specjalny ułatwia dzieciom z orzeczeniami o kształceniu specjalnym(np. z powodu niepełnosprawności) lub trudnościami na tle społeczno – środowiskowym, odnalezienie siebie w grupie, przyswajanie wiedzy, akceptację siebie itd. Zadaniem pedagoga specjalnego jest przede wszystkim diagnozowanie problemów i podejmowanie działań, które dany problem mogą niwelować. W tym często we współpracy np. z psychologiem szkolnym, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, nauczycielami, rodziną dziecka i z samym dzieckiem.